آشنایی مختصر با فرمت NTFS و مقایسه آن با FAT32

آشنایی مختصر با فرمت NTFS و مقایسه آن با FAT32 ...

آشنایی مختصر با فرمت NTFS و مقایسه آن با FAT32

آشنایی مختصر با فرمت NTFS و مقایسه آن با FAT32

  

ویندوز ۹۸ وقتی به بازار رایانه آمد به همراه آن نوع جدیدی از فرمت به نام FAT32 نیز ارایه شد که این نوع فرمت به طور کامل از ویندوز ۹۸ و ME پشتیبانی می کرد . وقتی ویندوز ۲۰۰۰ به بازار رایانه وارد شد دوباره نوع جدیدی از فرمت به نام NTFS ارایه شد که این نوع فرمت برای ویندوز XP نیز به کار برده شد و به خوبی ویندوز XP را نیز پشتیبانی می کند . این دو فرمت دارای یک تفاوت بسیار عمده هستند و آن سطح امنیت فرمت NTFS می باشد . فرمت NTFS بیشتر زمانی به کار برده می شود که امنیت بسیار حائز اهمیت باشد و در واقع این امنیت برای کامپیوتر هایی که به صورت سرور هستند و یا چند نفر از یک کامپیوتر استفاده می کنند به کار برده می شود پس در واقع این نوع فرمت برای کامپیوتر های شخصی که فقط یک نفر از آن استفاده می کند زیاد کاربرد ندارد و این کامپیوتر می تواند با همان فرمت FAT32 کار کند . ولی فرض کنیم شما صاحب یک کامپیوتر ( ADMINISTRETOR ) هستید که چند نفر دیگر نیز از آن استفاده می کنند و شما مایل هستید بر نحوه عملکرد آن کنترل و نظارت کامل داشته باشید و یا محدودیت هایی بر نحوه عملکرد آن ها در کامپیوتر قرار دهید آنگاه شما نیازمند استفاده از فرمت NTFS خواهید بود زیرا چنین اعمالی با استفاده از FAT32 در ویندوز XP امکان پذیر نمی باشد

آشنایی مختصر با فرمت NTFS و مقایسه آن با FAT32

  

ویندوز ۹۸ وقتی به بازار رایانه آمد به همراه آن نوع جدیدی از فرمت به نام FAT32 نیز ارایه شد که این نوع فرمت به طور کامل از ویندوز ۹۸ و ME پشتیبانی می کرد . وقتی ویندوز ۲۰۰۰ به بازار رایانه وارد شد دوباره نوع جدیدی از فرمت به نام NTFS ارایه شد که این نوع فرمت برای ویندوز XP نیز به کار برده شد و به خوبی ویندوز XP را نیز پشتیبانی می کند . این دو فرمت دارای یک تفاوت بسیار عمده هستند و آن سطح امنیت فرمت NTFS می باشد . فرمت NTFS بیشتر زمانی به کار برده می شود که امنیت بسیار حائز اهمیت باشد و در واقع این امنیت برای کامپیوتر هایی که به صورت سرور هستند و یا چند نفر از یک کامپیوتر استفاده می کنند به کار برده می شود پس در واقع این نوع فرمت برای کامپیوتر های شخصی که فقط یک نفر از آن استفاده می کند زیاد کاربرد ندارد و این کامپیوتر می تواند با همان فرمت FAT32 کار کند . ولی فرض کنیم شما صاحب یک کامپیوتر ( ADMINISTRETOR ) هستید که چند نفر دیگر نیز از آن استفاده می کنند و شما مایل هستید بر نحوه عملکرد آن کنترل و نظارت کامل داشته باشید و یا محدودیت هایی بر نحوه عملکرد آن ها در کامپیوتر قرار دهید آنگاه شما نیازمند استفاده از فرمت NTFS خواهید بود زیرا چنین اعمالی با استفاده از FAT32 در ویندوز XP امکان پذیر نمی باشد .

پس به طور خلاصه اگر شما دارای کامپیوتر شخصی هستید که فقط خودتان از آن استفاده می کنید زیاد فرقی نمی کند که از FAT32 استفاده کنید و یا NTFS ولی در غیر این صورت بهتر است از فرمت NTFS استفاده کنید .

البته این نکته را بد نیست بدانید که نحوه عملکرد ویندوز XP در فرمت NTFS بهتر و سریع تر می باشد ولی خود من از همان فرمت FAT32 استفاده می کنم . در ضمن اگر بروی کامپیوتر خود علاوه بر XP از ویندوز ۹۸ نیز استفاده می کنید و ویندوز XP در درایوی نصب شده باشد که فرمت آن NTFS است از داخل ویندوز ۹۸ این درایو قابل شناختن نیست .

 


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...