چگونه مصرف ترافیک اینترنت در ویندوز ۱۰ را به حداقل برسانیم

چگونه مصرف ترافیک اینترنت در ویندوز ۱۰ را به حداقل برسانیم

 

 

1- غیر فعال کردن آپدیت های خودکار:

راه های مختلفی برای غیر فعال کردن آپدیت های خودکار در ویندوز 10 وجود دارد. در این مطلب به آموزش روش «جلوگیری از دانلود آپدیت روی یک کانکشن خاص» بسنده می‌کنیم؛ چرا که علاوه بر آسان بودن، در تمامی نسخه های ویندوز 10 از جمله نسخه‌ Home هم در دسترس است. وقتی یک کانکشن را برای ویندوز «اندازه‌گیری شده» (metered) تعریف کنید، ویندوز دیگر به صورت خودکار از طریق آن کانکشن آپدیت نخواهد شد. برای فعال کردن گزینه Metered Connection از طریق Settings به قسمت Network & Internet بروید و در همان قسمت مربوط به تنظیمات Wi-Fi روی Advanced Options کلیک کنید تا گزینه‌ Metered Connection را پیدا کنید. با فعال کردن این گزینه، در واقع ویندوز تشخیص می‌دهد که کانکشن مورد نظر شما پولی است. به گزارش zoomit، این تنظیمات روی کانکشن باقی خواهد ماند و قطع و وصل شدن تاثیری بر وضعیت آن نخواهد داشت؛ اما به محض این که از طریق یک کانکشن غیر «اندازه‌گیری شده» به اینترنت متصل شوید، ویندوز مجددشروع به آپدیت کردن خود خواهد کرد. هر موقع که تصمیم به آپدیت ویندوز گرفتید، می‌توانید تنظیمات را به حالت قبل برگردانید. برای مثال می‌توان در میانه های شب با مراجعه به مسیری که در بالا به آن اشاره شد و غیر فعال کردن گزینه‌ Metered Connection به ویندوز اجازه بدهید خودش را آپدیت کند و پس از آپدیت، مجددوضعیت کانکشن را به metered تغییر دهید.


2-جلوگیری از آپدیت و نصب برخی درایورهای خاص: 

در جدیدترین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، درایورها هم از طریق «ویندوز آپدیت» به صورت خودکار دانلود و نصب می‌شوند. نصب درایور به صورت ناخواسته ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود. اگر ویندوز 10 اصرار به نصب آپدیت یا درایور خاصی روی سیستم شما دارد که باعث بروز مشکلاتی می‌شود، می‌توانید با استفاده از ابزار ارائه شده توسط خود مایکروسافت به نشانی
 support. microsoft. com/en-us/kb/3073930?utm_source=twitter
جلوی نصب آن آپدیت خاص را بگیرید.


3- جلوگیری از آپلود آپدیت های دانلود شده:

ویندوز 10 از قابلیت دانلود نظیر به نظیر (peer-to-peer) برای آپدیت های سیستم عامل و اپ های ویندوز استور استفاده می کند. آپدیت سیستم عامل به صورت peer-to-peer یک قابلیت بسیار جالب و کاربردی است. اگر به یک شبکه‌ داخلی (Local Network) متصل هستید، تنها کافی است یکی از رایانه ها آپدیت ها را دریافت کند تا بتواند آن را با دیگر رایانه های متصل به شبکه به اشتراک بگذارد. اما آپدیت peer-to-peer تنها به شبکه‌ محلی محدود نمی‌شود. ویندوز به صورت پیش‌فرض از اینترنت شما برای آپلود آپدیت ها به رایانه دیگران استفاده می کند و گزینه‌ غیر فعال کردن آن را تا عمق 5 کلیک در اعماق سیستم عامل مخفی کرده است. ممکن است ویژگی آپدیت peer-to-peer برای شبکه های داخلی مانند ادارات و سازمان ها ویژگی جالبی باشد، اما شاید یک کاربر عادی نخواهد ترافیک اینترنت خود را برای کمک به خلوت شدن سرورهای مایکروسافت هدر بدهد. برای تغییر وضعیت پیش‌فرض به Settings بروید و روی «Update & security» کلیک کنید. در همان قسمت Windows Update روی «Advanced options» کلیک کنید. به انتهای پنجره برویدو «Choose how updates are delivered» را انتخاب کنید. می‌توانید گزینه‌ «Updates from more than one place"را کلاً غیر فعال کنید؛  هرچند توصیه می‌کنیم گزینه‌ «PCs on my local network» را انتخاب کنید. با خاموش کردن این گزینه، آپدیت peer-to-peer غیر فعال خواهد شد و تنها آپدیت ها را از سرورهای مایکروسافت دریافت خواهید کرد و چیزی را هم آپلود نخواهید کرد، اما با انتخاب گزینه‌ «PCs on my local network» اگر سیستم دیگری هم در شبکه‌ محلی شما وجود داشته باشد، آپدیت ها بین سیستم ها به اشتراک گذاشته خواهد شد و در مصرف ترافیک اینترنت صرفه‌جویی خواهد شد.


4-غیر فعال کردن آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها:

اپلیکیشن های ویندوز 10 به صورت پیش‌فرض از طریق استور، خودکار آپدیت می‌شوند. برای غیر فعال کردن آپدیت خودکار اپ های ویندوز استور ، اپلیکیشن استور را باز و روی عکس پروفایل خود کنار جعبه جست وجو در قسمت بالای پنجره کلیک کنید. در فهرست باز شده روی Settings کلیک کنید. آپدیت خودکار را خاموش کنید.


5-غیر فعال کردن کورتانا:

کورتانا یکی از جذاب ترین ویژگی های ویندوز 10 است. برای غیر فعال کردن کورتانا روی جعبه‌ جست وجو در نوار وظیفه (taskbar) کلیک و گزینه‌ Notebook را از نوار سمت چپ کورتانا انتخاب کنید. روی گزینه‌ Settings کلیک کنید. با خاموش کردن اولین گزینه، کورتانا غیر فعال خواهد شد. اگر از قابلیت جست وجوی ویندوز تنها برای جست وجو روی سیستم خود استفاده می‌کنید، غیر فعال کردن کورتانا سرعت جست وجوی شما را نیز بالا خواهد برد.


6-غیر فعال کردن Windows spotlight:

یکی دیگر از ویژگی های جذاب ویندوز 10، قابلیت تغییر روزانه‌ وخودکارتصویر صفحه‌ قفل (Lock Screen) است. می‌توانید این ویژگی را که Windows spotlight نام دارد، به راحتی غیر فعال کنید. برای این منظور به Settings بروید و با مراجعه به قسمت Personalization روی گزینه‌ Lock screen در پنل سمت چپ کلیک کنید. با کلیک روی فهرست Background می‌توانید گزینه های دیگری مانند یک تصویر ساده یا اسلایدی از تصاویر را برای نمایش در صفحه‌ قفل ویندوز انتخاب کنید.


 7- خاموش کردن کاشی های زنده:

کاشی های زنده یا Live Tiles اطلاعات جالبی را در اختیار شما می‌گذارند. نمایش این اطلاعات و تصاویر احتیاج به اتصال به اینترنت دارد. شاید بخواهید برای صرفه جویی در مصرف ترافیک اینترنت آن ها را غیر فعال کنید. برای این منظور از2 روش می‌توانید به صورت تکی یا کلی کاشی های زنده را خاموش کنید. در روش اول با راست کلیک روی کاشی مورد نظر (یا نگه داشتن انگشت روی آن در دستگاه های لمسی) گزینه‌ More و سپس Turn live tile off را انتخاب کنید. علاوه بر روش گفته شده، می‌توانید با استفاده از ابزار Group Policy Editor تمامی کاشی های زنده را یک جا خاموش کنید. برای استفاده از این روش عبارت gpedit. msc را در جعبه‌ جست وجو تایپ کنید و Enter را فشار دهید. از طریق مسیر User Configuration -> Administrative Templates -> Start Menu and Taskbar -> Notifications  با 2 بار کلیک روی Turn off tile notifications و انتخاب گزینه‌ Enable، همه‌ کاشی های زنده خاموش خواهند شد. در پایان لازم به یادآوری است که در نظر داشته باشید با غیر فعال کردن آپدیت های  خودکار، امنیت سیستم خود را در معرض خطر قرار خواهید داد و مسئولیت انجام چنین کاری بر عهده‌ خود شما خواهد بود. موارد ی مانند Cortana، Windows spotlight و Live tiles از یک سو در مقایسه با دیگر موارد مصرف ترافیک چندانی ندارند و از سوی دیگر از جمله قابلیت های جذاب و منحصر به فرد ویندوز 10 هستند که کار با آن را بسیار لذت بخش می کنند.

X


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...