آموزش جلوگیری از هک شدن

    آموزش جلوگیری از هک شدن         امروزه با گ...

آموزش جلوگیری از هک شدن
 

 

آموزش جلوگیری از هک شدن

 

 

 

 

امروزه با گسترش استفاده از اینترنت، کاربران بیشتر در خطر هک شدن و دزدی اطلاعات قرار می گیرند. ما در این مطلب آموزشی برخی از روش های جلوگیری از هک را آماده کرده ایم. با مطالعه و توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله، میتوانید تا حدود زیادی از کامپیوتر و اطلاعات ارزشمند خود در برابر هکرها محافظت کنید.
 
 
1. اولین حقه ای که هکر ها به سراغ آن می روند روش مهندسی اجتماعی است. مهندسی اجتماعی یا Social Engineering یکی از بهترین روشهای هک کردن کامپیوترهای کلاینت، شبکه و حتی شبکه های بزرگ و مهم می باشد. در این روش فرد هکر با کلک و حیله و با صحبت با قربانی او را فریب داده و بدون هیچ گونه دسترسی و ارسال فایل و ... او را فریب میدهد تا اطلاعات ارزشمندی (مثل پسورد) را در اختیار بگیرد. این روش یکی از متداول ترین روشهای هک می باشد.
 
2. تا جایی که ممکن است در انتخاب پسوردها دقت کافی به خرج دهید. بعضی افراد شماره تلفن، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، و... را برای پسورد خود انتخاب می کنند، که این اشتباه بسیار بزرگی است. چون افرادی که میخواهند وارد ایمیل یا حساب شما شوند، اول همین موارد را امتحان میکنند. همیشه از پسوردهای طولانی (حداقل 8 کاراکتر) و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و عدد استفاده کنید. این موضوع احتمال هک شدن حساب شما را کاهش می دهد.
 
3. یکی از روشهایی که هکر ها هنوز از آن استفاده می کنند، دزدیدن پسورد از روی حرکت دستهای شماست. هنگامی که پسوردتان را وارد می کنید مراقب چشمهای اطرافتان باشید و بدون رودربایستی از صاحبان چشمها بخواهید که جایشان را تغییر دهند.
 
4. افراد حرفه ای همچنین رو به سرقت Cookie آورده اند، کوکی ها اطلاعات حیاتی را نگه می دارند (البته به صورت کد). ولی با کمی تخصص میتوان آن را از حالت کد شده در آورد تا اطلاعات مفیدی به هکر بدهد. Cookie مرورگر خود را هر چند وقت یکبار پاکسازی کنید. این کار هم به صورت دستی و هم با کمک نرم افزارهای پاکسازی ویندوز قابل انجام است.
 
5. سعی کنید تا جایی که امکان دارد پسوردهایتان را در مرورگر خود ذخیره نکنید. از جمله پسوردهای ایمیل و سایت های اجتماعی. چرا که برنامه هایی وجود دارند که با اجرا کردن آنها پسوردهای ذخیره شده را از حالت ستاره در می آورد و پسوردتان را آشکار می سازد.
 
6. به هنگام ورود به محیط های چت، ایمیل و شبکه های اجتماعی و مواردی از این دست، گزینه "به خاطر سپردن رمر عبور" را که معمولا به شکل چک باکس قابل مشاهده است، غیر فعال نمایید و پس از خروج نیز حتما Signout کنید.
 
7. هنگامی که می خواهید وارد Mail Box خود شوید بعد از وارد کردن نام کاربری و پسورد روی لینک Secure در پایین Sign in کلیک کنید. با اینکار اطلاعات شما به صورت رمز شده به سرور ایمیل فرستاده می شود و اگر کسی از Sniffing در بین انتقال اطلاعات استفاده کند نمی تواند اطلاعات شما را به سرقت برد.
 
8. استفاده از تروجان ها یکی از روشهای متداول هک کردن کاربران است. هرگز از شخصی در اتاق های چت عکس یا فایل دریافت نکنید. اگر کسی خواست عکسش را برایتان بفرستد از او بخواهید که عکسش را در پروفایلش بگذارد.
 
9. هنگام دانلود کردن برنامه ها سعی کنید از سایت های معتبر برنامه هایتان را دانلود کنید. و اگر هم ممکن نبود حتما از سایت مورد نظر اطمینان پیدا کنید و بعد از دانلود فایل ها را ویروس یابی کنید.
 
10. اگر نیازی به اطلاعات History مرورگر اینترنت خود ندارید هر از چند گاهی آن را پاک کنید. مخصوصا موقعی که در کافی نت و یا خانه دوستتان هستید.
 
11. KeyLogger ها برنامه های جاسوسی هستند که می توانند اطلاعات شما را ضبط و ثبت کنند. و بیشتر آنها این قابلیت را دارند که اطلاعات ثبت شده را هر چند روز یکبار به ایمیل شخص هکر بفرستند. حتی مثلا دوست شما روی سیستم خودش ممکن است KeyLogger نصب کرده باشد. و اگر شما هم امنیت را رعایت نکنید و با کامپیوتر او وارد حساب خود شوید، او میتواند بدون هیچ گونه زحمتی پسورد شما را به دست بیاورد. تا جایی که ممکن است از کامپیوتر سایر افراد برای ورود به حساب های کاربری خود استفاده نکنید.
 
12. هرگز برای اطلاعات مهم خود از کامپیوترهای عمومی استفاده نکنید. بعضی از افراد همین که اینترنت رایگان در جایی پیدا می کنند بدون هیچ گونه درنگی شروع به وارد کردن اطلاعات خود می کنند.
 
13. در انتخاب کافی نت ها دقت کافی به خرج دهید. مطمئن شوید که مافی نت مورد نظر مجوزهای لازم را دارد. ممکن است با یک اشتباه اطلاعاتتان به سرقت رود. (گزارش های زیادی در مورد سرقت اطلاعات افراد توسط صاحبان کافی نت ها منتشر شده است)
 
14. از یک برنامه آنتی ویروس و امنیتی Update شده استفاده کنید. اگر ویروس یاب شما به روز نباشد، ممکن است سیستم شما به محیطی مناسب برای انواع ویروس و تروجان و برنامه های مخرب تبدیل شود.
 
15. حتما از یک فایروال در سیستم خود استفاده کنید. ویروس یاب های معروف و شناخته شده معمولا فایروال های خوبی دارند.
 
16. سیستم عامل خود را همواره به روز نگه داشته و از انباشتگی فایل و فولدرهای بی استفاده در آن تا حد ممکن اجتناب نمایید.
 
17. برنامه های خود را همیشه آپدیت کنید. مخصوصا برنامه هایی که بیشتر با اینترنت سرو کار دارند.
 
18. از قرار دادن CD/DVD مشکوک و همچنین اتصال فلش مموری دیگران به سیستم خود پرهیز کنید.
 
19. همواره Task Maneger را بررسی کنید تا اگر برنامه مشکوکی در آن وجود داشت آن را غیر فعال کنید.
 
20. بسیاری از حملات امروزه از طریق مرورگرهای وب صورت می گیرد. لذا مرورگر خود را به روز نگه داشته و همواره از مرورگرهایی که امنیت بالایی دارند استفاده نمایید. 
 
21. داشتن یک آنتی تروجان به روز شده روی کامپیوتر، برای مقابله با تروجان ها مفید است. البته بیشتر آنتی ویروس های معتبر دارای سیستم آنتی تروجان نیز هستند.
 
22. توصیه می شود به هیچکس در فضای مجازی اعتماد نکنید، اعتماد شما ممکن است به قیمت هک شدن اطلاعاتتان تمام شود.
 
23. مهمتر از ابزار ها و برنامه های امنیتی، خود شما هستید. احتیاط و دقت یک کاربر با تجربه تا حد زیادی از هک شدن جلوگیری می کند.
 
24. اگر کسی قصد داشت از سیستم شما استفاده کند حتما کاربر Guest را فعال کنید تا از این User استفاده کند.
 
25. هنگام ایجاد ایمیل در سایت هایی مثل یاهو، گوگل و.... سوالات امنیتی که برای یادآوری رمز عبور شما مفید هستند را با دقت پاسخ داده و به خاطر بسپارید.
 
26. ایمیل هایی که حاوی پسورد و نام کاربری شما در سایتهای متفاوت می باشد (هنگام ریجستر کردن معمولا بعضی از سایتها برای شما میفرستند) را حتما پاک کنید. اگر این کار را نکنید، در صورت هک شدن ایمیل، هکر با یه تیر دو نشان می زند. 
 
27. هنگامی که در محل کار یا کافی نت هستید و اطلاعات مهمی روی صفحه مانیتور وجود دارد کامپیوترتان را ترک نکنید. ابتدا از تمام برنامه ها Logout کرده و خارج شوید. زیرا ممکن است شخصی در همین حین به اطلاعات مهم و شخصی شما دست پیدا کند.
 
 
شاید موارد بالا کمی ساده باشند، اما توجه به آنها میتواند تا 99 درصد از هک شدن شما جلوگیری کند.
 
همچنین توصیه میشود از نرم افزارهای امنیتی معتبر استفاده کنید. به دلیل مشکلات آپدیت برخی از آنتی ویروس ها، میتوانید از آنتی ویروس های رایگان استفاده کنید که بدون مشکل آپدیت میشوند.
 
این لینک نیز میتواند برای شما مفید باشد:
 

 


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...